Passend onderwijs
Passend Onderwijs
Passend Onderwijs is onderwijs dat zoveel mogelijk kinderen binnen de reguliere basisscholen een passende begeleiding wil bieden. Dat betekent kinderen met een specifieke begeleidingsvraag (met een lichamelijke -,een leer- of gedragsprobleem) zoveel mogelijk opgevangen worden in het gewone basisonderwijs door ‘onderwijs op maat’ te bieden.
Op onze school worden wij ondersteund door team Passend Onderwijs Stichting OOK. De medewerkers van dit team ondersteunen leerlingen en leerkrachten bij de uitvoering van Passend Onderwijs in de praktijk.
OOK creëert kansen
Passend Onderwijs impliceert de zorgplicht voor schoolbesturen om voor elk kind een passende plek te vinden binnen de regio. Het beleidsplan Passend Onderwijs van Stichting OOK geldt voor al de zes scholen.
De scholen van OOK
OBS Het Meerrijk te Kampen
OBS Dirk van Dijkschool te Kampen
ODS Engelenberg te Kampen
OJS Het Scala te Kampen
OBS Villa Nova te Kampen
OBS Wonderwijs te IJsselmuiden
Onze missie
Ieder kind heeft een passende basisschool in zijn of haar omgeving.
Onze visie
Het welbevinden van de leerling staat voorop. We zoeken naar de mogelijkheden die de context van een groep kan bieden. Dat wil zeggen dat we altijd uitgaan van de ondersteuningsmogelijkheden die binnen een groep leerlingen gerealiseerd kunnen worden.
Het versterken van kennis, vaardigheden en het uitbreiden van het handelingsrepertoire van leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel vormen hierbij speerpunten.
Ons doel van Passend Onderwijs:
“If the child doesn’t learn the way you teach. Teach the way the child learns”
Het ‘gewone’ onderwijs in de klas is soms niet passend. Het kind is niet optimaal gelukkig. Samen met kind, ouder, leerkracht en specialist gaan we op zoek naar onderwijs wat wél lukt, om zo het onderwijs in de klas te verbeteren.
Passend Onderwijs op niveau van de scholen
De zorgstructuur binnen onze school is helder omschreven in het zorgplan, dat voor ouders ter inzage op school ligt. Daarnaast is de basisondersteuning voor Passend onderwijs in het School Ondersteuning Profiel (SOP) beschreven. Hierin staat wat wij kunnen bieden, maar ook waar de grenzen van onze school liggen in het voorzien van het Passend Onderwijs. De school heeft zorgplicht en is verantwoordelijk voor het vinden van een passende vorm van onderwijs in de nabije omgeving van de leerling.
Traject Passend Onderwijs
Vanuit het ZAT kan een leerling een traject Passend Onderwijs toegekend krijgen. Iedere leerling moet zijn of haar talenten verder kunnen ontwikkelen. Het versterken van kennis, vaardigheden van de leerling én het uitbreiden van het handelingsrepertoire van leerkrachten vormen hierbij speerpunten.
Soms is er meer nodig dan het reguliere onderwijs kan bieden. Hierbij kunnen begeleidingstrajecten Passend Onderwijs een uitkomst bieden. Deze begeleiding houdt in: extra tijd en instructie voor kinderen en uitbreiding van handelingsvaardigheden van de leerkracht, zodat de leerling optimaal mee kan doen in de klas.
Het team Passend Onderwijs van Stichting OOK
De trajecten worden uitgevoerd door:
Bernadet Koopman (onderwijsspecialist)
Concrete uitvoering trajecten Passend Onderwijs
De onderwijsspecialisten van Team Passend Onderwijs werken vanuit een hulpvraag.
In overleg met leerling, ouders en leerkracht wordt het teamlid Passend Onderwijs de spil in het handelingsgerichte onderzoek naar de specifieke ondersteunings- en onderwijsbehoeften van de leerling. Zo krijgt het een concrete vertaling naar de dagelijkse praktijk in de klas en biedt het nieuwe ontwikkelingskansen.
Voorzieningen Passend Onderwijs binnen OOK.
- Leer- en Gedragsproblematiek
- Hoogbegaafdheid (Torenklas: groep 3/4, 5/6 en 7/8)
Voor verder informatie verwijzen we u naar de schoolgids, zorgplan en ons ondersteuningsprofiel (SOP).
Passend Onderwijs is onderwijs dat zoveel mogelijk kinderen binnen de reguliere basisscholen een passende begeleiding wil bieden. Dat betekent kinderen met een specifieke begeleidingsvraag (met een lichamelijke -,een leer- of gedragsprobleem) zoveel mogelijk opgevangen worden in het gewone basisonderwijs door ‘onderwijs op maat’ te bieden.
Op onze school worden wij ondersteund door team Passend Onderwijs Stichting OOK. De medewerkers van dit team ondersteunen leerlingen en leerkrachten bij de uitvoering van Passend Onderwijs in de praktijk.
OOK creëert kansen
Passend Onderwijs impliceert de zorgplicht voor schoolbesturen om voor elk kind een passende plek te vinden binnen de regio. Het beleidsplan Passend Onderwijs van Stichting OOK geldt voor al de zes scholen.
De scholen van OOK
OBS Het Meerrijk te Kampen
OBS Dirk van Dijkschool te Kampen
ODS Engelenberg te Kampen
OJS Het Scala te Kampen
OBS Villa Nova te Kampen
OBS Wonderwijs te IJsselmuiden
Onze missie
Ieder kind heeft een passende basisschool in zijn of haar omgeving.
Onze visie
Het welbevinden van de leerling staat voorop. We zoeken naar de mogelijkheden die de context van een groep kan bieden. Dat wil zeggen dat we altijd uitgaan van de ondersteuningsmogelijkheden die binnen een groep leerlingen gerealiseerd kunnen worden.
Het versterken van kennis, vaardigheden en het uitbreiden van het handelingsrepertoire van leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel vormen hierbij speerpunten.
Ons doel van Passend Onderwijs:
“If the child doesn’t learn the way you teach. Teach the way the child learns”
Het ‘gewone’ onderwijs in de klas is soms niet passend. Het kind is niet optimaal gelukkig. Samen met kind, ouder, leerkracht en specialist gaan we op zoek naar onderwijs wat wél lukt, om zo het onderwijs in de klas te verbeteren.
Passend Onderwijs op niveau van de scholen
De zorgstructuur binnen onze school is helder omschreven in het zorgplan, dat voor ouders ter inzage op school ligt. Daarnaast is de basisondersteuning voor Passend onderwijs in het School Ondersteuning Profiel (SOP) beschreven. Hierin staat wat wij kunnen bieden, maar ook waar de grenzen van onze school liggen in het voorzien van het Passend Onderwijs. De school heeft zorgplicht en is verantwoordelijk voor het vinden van een passende vorm van onderwijs in de nabije omgeving van de leerling.
Traject Passend Onderwijs
Vanuit het ZAT kan een leerling een traject Passend Onderwijs toegekend krijgen. Iedere leerling moet zijn of haar talenten verder kunnen ontwikkelen. Het versterken van kennis, vaardigheden van de leerling én het uitbreiden van het handelingsrepertoire van leerkrachten vormen hierbij speerpunten.
Soms is er meer nodig dan het reguliere onderwijs kan bieden. Hierbij kunnen begeleidingstrajecten Passend Onderwijs een uitkomst bieden. Deze begeleiding houdt in: extra tijd en instructie voor kinderen en uitbreiding van handelingsvaardigheden van de leerkracht, zodat de leerling optimaal mee kan doen in de klas.
- De begeleiding wordt gegeven door het team Passend Onderwijs. Deze onderwijsspecialisten zijn binnen alle scholen van onze stichting werkzaam. Samen met ouders, kind, leerkracht en specialist wordt gezocht naar kansen in die groep, bij die leerkracht.
Afhankelijk van de hulpvraag die het kind en de school heeft, wordt er een onderwijsarrangement beschikbaar gesteld en de inhoud van begeleiding vastgesteld. - Daarnaast is er expertise mogelijk van het Samenwerkingsverband Kampen e.o. Deze gespecialiseerde externe begeleiding omvat een ‘op maat’ afgestemd aanbod, uitgedrukt in uren van personele inzet. Afhankelijk van de hulpvraag die het kind en de school heeft, wordt er een onderwijsarrangement beschikbaar gesteld en de inhoud van begeleiding vastgesteld.
Het team Passend Onderwijs van Stichting OOK
De trajecten worden uitgevoerd door:
Bernadet Koopman (onderwijsspecialist)
Concrete uitvoering trajecten Passend Onderwijs
De onderwijsspecialisten van Team Passend Onderwijs werken vanuit een hulpvraag.
In overleg met leerling, ouders en leerkracht wordt het teamlid Passend Onderwijs de spil in het handelingsgerichte onderzoek naar de specifieke ondersteunings- en onderwijsbehoeften van de leerling. Zo krijgt het een concrete vertaling naar de dagelijkse praktijk in de klas en biedt het nieuwe ontwikkelingskansen.
Voorzieningen Passend Onderwijs binnen OOK.
- Leer- en Gedragsproblematiek
- Hoogbegaafdheid (Torenklas: groep 3/4, 5/6 en 7/8)
Voor verder informatie verwijzen we u naar de schoolgids, zorgplan en ons ondersteuningsprofiel (SOP).